Mortilltvillingar.blogg.se

Brödbak!

Publicerad 2015-11-20 19:03:00 i Bakning,

ja, jag älskar att baka! Skulle kunna göra det flera gånger om dagen :) 
 
Blev lite bröd idag också och just detta brödet är mina barns favorit. 
 
Här kommer receptet 
 
Frallor!
 
50g jäst
6 dl fingervarmt vatten
2 tsk salt
2 msk olivolja
2 msk flytande honung
ca 15 dl mjöl, jag brukar använda Mantoba Cream
1 ägg
Valmofrö
 
Smula jästen i en bunke och tillsätt hälften av vattnet till den har löst upp sig. Tillsätt sedan resten av vattnet, olja, honung, salt och mjöl. Använd bara så mycket mjöl att degen släpper i från buken och är lätt att jobba med. Låt degen knådas i assistenten ca 5 min.
 
Låt jäsa under bakduk i 30 min
 
Sätt ugnen på 250 grader (ej varmluft)
 
Ta upp degen på bakbord och rulla ca 15 lika stora bollar 
Lägg på plåt och låt jäsa ca 30 min till.
 
Pensla brödet med uppvispat ägg och strö över vallmofrön.
 
 
Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min eller till innertemperaturen på brödet är 94 grader.
 
Låt svalna under bakduk
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Therese

Jag är en 34 årig kvinna som bor i Skövde tillsammans med min man och våra 5-åriga tvillingar. Har även en bonus son som bor hos oss varannan vecka. Jag ungefär ett år sedan upptäckte jag bakning och kan inte sluta baka. Det är fantastiskt roligt och avslappnande. Dock räcker inte alltid tiden till men viljan finns.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela