Mortilltvillingar.blogg.se

Budapest

Publicerad 2016-12-07 08:52:00 i Bakning,

Min man är inte så mycket för att fika men när han fyllde år gjorde jag hans favorit, budapestrulle. Ingen av mina favoriter men vad gör man inte för den man älskar. :) Och den var väldigt rolig att göra, fick lite utmaning.
 
Utseendet blev inte som jag tänkt mig men det var tydligen otroligt god.
 
RECEPT
 
Ingredienser:
1 dl strösocker
1,5 dl hasselnötsmjöl
0 ,5 dl maizena
4 äggvitor
1 dl strösocker
300 g vispad grädde
1 burk inlagda madariner
100 g mörk choklad
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 170 grader.
2. Lägg bakplåtspapper på en plåt.
3. Blanda strösocker, hasselnötsmjöl och maizena i en bunke.
4. Vispa äggvita fluffigt och fast, tillsätt lite i taget av strösockret och vispa till en fast maräng.
5. Blanda i dem torra ingredienserna med en slickepott och blanda försiktigt tills det är välblandat.
6. Spritsa ut med sprits och tyll mellan 17 18 st plåtlånga strängar tätt på bakplåtspappret eller tills smeten tar slut.
7. Grädda mitt i ugnen på 170 grader i 20 min, lufta ugnen några sekunder och baka ytterligare 2 min.
8. Ta ut botten ur ugnen och låt svalna, lägg på ett bakplåtspapper på botten och vänd den så att du har undersidan uppåt.
9. Stryk på ett tunt lager grädde, sprid ut små apelsinbitar och delade hallon bitar, rulla ihop till en rulle.
10. Dela längden på 8 bakelser, ringla över lite smält mörk choklad och pudra på florsocker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Therese

Jag är en 34 årig kvinna som bor i Skövde tillsammans med min man och våra 5-åriga tvillingar. Har även en bonus son som bor hos oss varannan vecka. Jag ungefär ett år sedan upptäckte jag bakning och kan inte sluta baka. Det är fantastiskt roligt och avslappnande. Dock räcker inte alltid tiden till men viljan finns.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela