Mortilltvillingar.blogg.se

Då var det fredag igen

Publicerad 2016-12-09 09:59:00 i Allmänt,

Ja, äntligen får jag säga. Visst denna veckan har gått jätte snabbt men jag har varit/ är så trött, vet inte riktigt vad det beror på men jobbigt är det. Dock så gjorde julfesten veckan lite lättare :)
 
Har inte direkt gjort några planer för helgen än men jag tror att det kanske blir lite julgodisbakning. Både jag och barnen tycker det är väldigt roligt.
 
Här kommer ett recept på en kanelbullekladdkaka som jag bakade häromdagen, den blev fantastiskt god.
 
 
RECEPT
 
KAKA
  • 3 dl strösocker
  • 2,5 dl vetemjöl special
  • 200 g smör
  • 4 ägg
  • en nypa salt
FYLLNING
  • 2 msk strösocker
  • 1-2 msk kanel
  • 1 tsk vaniljsocker
  • Pärlsocker
  • 50 g smör
  1. Smält smöret och låt det svalna en stund. Sätt ugnen på 180 grader.
  2. Blanda alla ingredienser i en skål och vispa.
  3. Klä en ringform med bakplåtspapper (23 cm, om formen är större beräkna något kortare gräddningstid)
  4. Smält smöret till fyllningen och blanda det med kanel, socker och vaniljsocker.
  5. Häll smeten i formen och ringla sedan ut fyllningen som en spiral över kakan.  Dra ut lite till med en kniv om du önskar. Grädda i mitten av ugnen ca 20 minuter.
  6. Ta ut kanelbullekladdkakan och låt den svalna något.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Therese

Jag är en 34 årig kvinna som bor i Skövde tillsammans med min man och våra 5-åriga tvillingar. Har även en bonus son som bor hos oss varannan vecka. Jag ungefär ett år sedan upptäckte jag bakning och kan inte sluta baka. Det är fantastiskt roligt och avslappnande. Dock räcker inte alltid tiden till men viljan finns.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela