Mortilltvillingar.blogg.se

Godmorgon, äntligen en ny dag

Publicerad 2016-12-01 07:32:00 i Bakning,

Att det redan är torsdag det kan jag knappt förstå, den har veckan har gått så fort.
Tycker att det är så jobbigt att gå upp på morgonen nu när det är mörkt. Det är mörkt när man vaknar och mörkt när man kommer hem på eftermiddagen. Jag tycker att det ska komma lite snö nu och det är inte likt mig att säga så.

Kom på att jag glömde lägga ut bild på mina tekakor jag gjorde igår så det gör jag nu. De blev riktigt goda.


 
RECEPT:
 
50 g jäst
6 dl fingervarm mjölk
2 dl havregryn (brukar mixa mina)
50 g smör, smält
2 tsk salt
2 msk honung eller sirap
12–14 dl vetemjöl
 

GÖR SÅ HÄR

Smula ner jästen i en bunke och tillsätt mjölken och havregrynen. Låt stå i ca 5 min.

Tillsätt de smälta smöret, vetemjöl , honung och salt. Arbeta degen för hand eller i maskin några minuter,

Låt degen jäsa under bakduk i ca 30 min

Kavla ut degen och stansa ut rundlar, jag brukar använda en rund skål.

Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.

Grädda bröden mitt i ugnen i 8–10 min.

Låt dem svalna på ett galler under bakduk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Therese

Jag är en 34 årig kvinna som bor i Skövde tillsammans med min man och våra 5-åriga tvillingar. Har även en bonus son som bor hos oss varannan vecka. Jag ungefär ett år sedan upptäckte jag bakning och kan inte sluta baka. Det är fantastiskt roligt och avslappnande. Dock räcker inte alltid tiden till men viljan finns.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela