Mortilltvillingar.blogg.se

Lite mera bakning

Publicerad 2016-12-01 18:23:00 i Bakning,

Lovade barnen igår att vi skulle baka syltkakor idag så det fick det bli. Jag själv är inte så jätte förtjusta i dem men de är roliga att baka. Jag valde att stansa ut dessa och använde en tyll för att forma hålen. Sylten jag använde var den jag gjorde igår.

Övning ger färdighet.....

 
RECEPT:
 
200 g rumsvarmt smör
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
4 ½ dl vetemjöl
1 dl hallonsylt (man får självklart använda vilken sylt man vill)
 
GÖR SÅ HÄR:
 
Blanda de torra ingredienserna i en bunke och häll i smöret, ny ihop snabbt till en deg.
 
Lägg den i kylen och låt vila i ca 30 minuter. Under tiden, sätt ugnen på 180 grader ( jag valde att inte använda varmluft)
 
Stansa ut till kakor eller rulla till runda bollar och tryck ett hål i mitten. Häll i sylten och grädda i ca 14 minuter i mitten av ugnen.
 
Låt vila på ett galler.
 
Njut :D
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Therese

Jag är en 34 årig kvinna som bor i Skövde tillsammans med min man och våra 5-åriga tvillingar. Har även en bonus son som bor hos oss varannan vecka. Jag ungefär ett år sedan upptäckte jag bakning och kan inte sluta baka. Det är fantastiskt roligt och avslappnande. Dock räcker inte alltid tiden till men viljan finns.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela